castígate

blog del 1r ESO E de l'IES Ramon Llull

TRENCACLOSQUES DE LEXEMES I MORFEMES

La façana i la proa són, respectivament, la part de davant d’un edifici i d’un vaixell. De la mateixa manera l’esquena és la part de darrere d’una persona i la reraguarda es refereix als soldats que van al final d’un exèrcit o d’un destacament.
Hi da locals públics que tenen dues portes: una d’entrada i una de sortida. Pot ser que siguin idèntiques, però una està situada davant i l’altra darrere.
El parabrisa és només el vidre de davant del cotxe. Els altres vidres no tenen aquest nom. El líder va al principi i el coer al final d’una classificació. A l’esport i a la vida quotidiana trobam altres casos en què és important anar davant o darrere.
De la mateixa manera els morfemes, si van davant el lexema, són prefixos, i si van darrere, sufixos. Així de senzill. No és qüestió gramatical, sinó de situació, de col•locació.
Ja hem estudiat la definició i sabem que lexema és la part d’una paraula que té significat ple, complet, absolut, important, fonamental. En canvi un morfema només aporta significació gramatical, secundària. Per exemple, el mot “NINETES”, té el lexema “NIN”, gràcies al qual sabem que parlam de persones joves que encara creixen. Els morfema “ET” indica diminutiu; “A” (transformat en una E per canvi ortogràfic), indica femení, i “S”, plural.
Convé practicar amb molts d’exemples. En posarem alguns:

IN-TOC-ABLE-S FUTBOL-ISTA

PRE-ESCOL-AR LLIMON-ADA

SABAT-ERIA FUST-ER

RE-CICL-AR ANTI-GLOBAL-ITZACIÓ

ORANGUTAN PROFESSOR-AT

DES-TAP-AR NIN-ADA

POM-ERA VUIT-È

DILLUNS TRI-SÍL•LAB

Segur que heu separat els monemes i els heu classificat en lexemes, prefixos i sufixos. La separació és fàcil perquè ja ens han posat els mots amb guionets. Hehehe. Ara cal pensar bé quin és el significat més important. La semàntica no és una ciència exacta. [Què dimoni deu ser la semàntica?].
Parau esment perquè algunes vegades pot semblar que tenen significat fragments que només és pura casualitat. Per exemple, “escopetes” no és diminutiu, encara que acabi igual que “ninetes” que hem vist anteriorment. I tampoc té res a veure amb “copes petites” = “copetes”. En veurem altres casos.

DIAMANT: no es refereix a un “dia” ni a un “amant”, sinó que tot és un lexema procedent del grec “adamantos”, que significa “fort”.

CAPELL: no és un “ca” amb molta “pell”, sinó que el seu lexema és “cap”.

INVENT: no té el prefix negatiu “in”, com a “in-vis-ible”, ni posa l’aire en moviment.

COMPLET: no fa referència a un judici “com-plet”.

També heu d’anar vius perquè de vegades hi ha canvis ortogràfics, com per exemple: “taronja” i “tarong-er”, o “barca” i “barqu-er”.
Ara podeu jugar a fer el trencaclosques de combinar lexemes i morfemes de la llista superior, i d’altres paraules.
Per cert, quants de lexemes té “trencaclosques”? Té qualque morfema? Si dividim aquest mot en síl•labes, per pura casualitat, resultaran un grup de paraules: TREN- CA – CLOS – QUE – S.
També podeu cercar lexemes i, afegint morfemes, crear noves paraules derivades. Per exemple. “carn” o “llibre”. Carnisser i llibreria serien les primeres, però en podeu fer més. Venga, que vosaltres sou capaços d’això i de molt més. O no? A l’examen de dijous hi haurà una pregunta semblant tot això que acabam de llegir. Ja teniu dos punts.

Advertisements

22 Novembre 2009 - Posted by | Uncategorized

6 comentaris »

  1. Interessant saber aquesta manera de fer-ho. Així és més fàcil, i per cert que és clos?:)

    Comentari per angelblanch | 23 Novembre 2009 | Resposta

  2. Oh, que interesant, moltes gràcies Bernat.
    Tren-ca-clos-que-s, jo crec que no té ningum lexema, però podria ser ´´tren´´?

    Comentari per india16 | 23 Novembre 2009 | Resposta

  3. La semàntica és la disciplina lingüística que estudia els significats.

    Comentari per peptoni97 | 23 Novembre 2009 | Resposta

  4. Bernat m’agrada molt la seva explicació.
    Tatiana, clos = cerrado, pom = pomo.

    Comentari per 144lala | 22 Novembre 2009 | Resposta

  5. TREN-CA-CLOS-QUE-S?
    Que es CLOS?
    POM-ERA: Que es POM?
    Bernat, una advertencia: El Dillums/Dimarts oquan sigui que tinguem classe et faré un munté de preguntes…

    Comentari per tatidt | 22 Novembre 2009 | Resposta

  6. Això em pareix molt util per estudiar per el exam del dijous.

    Comentari per 1esoiesramonlull | 22 Novembre 2009 | Resposta


Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: